Åsa experimenterar!

Jag kan inte ett skit om GI, det verkar jobbigt och onödigt. Jag gör detta på förfrågan! Bulgur och sånt skumt är väl lite GI? Så jag försökte experimentera fram ett eget GI recept utifrån mina "fördomar" om det.

Resultatet blev rödbetebulgur med fetaost till grillad kyckling

Detta behövs

Bulgur

Färska rödbetor

Fetaost

Babyspenat

Lime (om man vill, men den kan man skippa)

Grillad kyckling
Salt

Gör detta

Skala och gör ganska små klyftor av röbetorna. Koka dem i saltat vatten, de behöver lite längre tid än bulguren därför kör vi igång rödbetorna först. När rödbetorna kokar kör vi igång med bulguren efter anvisningarna på paketet.
När allt är klart blandar man samman bulgur, rödbetor, bladspenat och fördelar ner fetaosten i mindre bitar. Blanda runt och smaka. Vill man kan man pressa lite lime över det hela. Jag gjorde det mest för att det kändes härligt tv-kockigt!
Så här ser det ut när man är klar. Den rosa färgen kommer som liksom magiskt på köpet!



Servera tillsammans med färdig grillad kyckling och eventuellt lite grekiskt yoghurt om man är på det humöret. Jag åt sockerärtor till, men kom på att man lika gärna hade kunnat blanda ner dem också.

Är man lite full så ser det ut så här!



Är man nykter ser det ut så här



Smaklöksbetyg

Kommentar: Det är riktigt gott faktiskt, och kombinationen i bulgurblandningen är SÅ perfekt. Men ändå känner jag av någon anledning att det inte får mer än en trea i betyg, kan inte förklara varför. Det kan eventuellt ha att göra med att det ska vara en såndär GI-rätt och nyttig, gillar inte riktigt den känslan.

Lunchlådepotential

Kommentar: Här är det svårt att sätta betyg för den känns krångligt. Men eftersom den kan ätas både kall och varm så blir det mycket bra ju! Men att micra babyspenaten gör den lite hängig (det kanske iofs inte gör nåt), därför inte fullt betyg.


Kommentarer
Postat av: Lena

Gissar att den är till mig det ser ju gott ut och kommer att provas.

2010-02-28 @ 21:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0