Det vi skulle göra igår (då hade jag migrän) gör vi idag. OOOKEEEJ???

ÅSAS FÖRFÖRARPASTA

För 2-3 personer.

Mitt absolut bästa recept! Jag vet inte riktigt var jag fått detta recept ifrån. Kanske är det snott eller så är det ett resultat av lite experimenterande. Jag har dock lagat denna under många år och det är en fantastiskt god rätt som är löjligt enkel att göra. Även de som inte är förtjusta i avokado brukar bli eld och lågor av detta recept. Mamma och pappa , ni kan hoppa vidare direkt till receptet nu ;) .
Det här var också ett av de första rätter jag förförde Andreas med, därav namnet. Det är alltid detta recept han ber om när jag frågar om han vill ha något speciellt. Om det är nostalgi eller att receptet faktiskt är SÅ jäkla gott får ni hjälpa mig att avgöra, jag tror på det senare.


Ingredienser

1 pkt färsk spenatpasta (tagliatelle)
Ca 2 dl färska skalade räkor eller efter tycke (alltså jag tar styckeräkor i frysdisken, det är det jag kallar färska, men det jag menar mest är att det inte ska vara såna dära smä ursäkter till räkor som ligger i lake)
1-2 avokado
Grovmalen svartpeppar

Sås:

1 burk crème fraiche
1 dl hackad färsk persilja
0,5 dl matolja
Vitpeppar
Salt


Gör så här

Börja med såsen. Mixa (matmixer/ stavmixer/ blender eller liknande eller tugga med handkraft och blanda genom gurgling i munnen i brist på annat) hackad persilja tillsammans med oljan så att den tar lite färg av det gröna i persiljan. Rör/vänd ner crème fraichen för hand (OBS mixa inte) och salt och vitpeppra efter smak. Ställ i kylen.

Skär avokadon i bitar ung. 1 x 1 cm eller som man föredrar det. Mina recept är inte diktaturer!
Koka pastan enligt paketet.
Häll av vattnet och blanda ner räkor och avokado och peppra med grovmalen svartpeppar.

Servera med en god sallad smaksatt med kanske en italiensk vinegrette (Icas egna italienska salladsdresssing är otroligt god) och ung. en halv dl sås på varje tallrik ovanpå pastan

Kommentarer
Postat av: Mamma

MMMMM, den är jättegod.

2010-02-20 @ 15:41:31
Postat av: Linda

Kan tillägga att det är min favvo-mat också. Jag ääälskar denna. Råd till alla: GÖR DEN. GÖR DEN NU.

2010-02-20 @ 17:57:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0