Gästmatlagning Le Alexanderssons!

Syrran och hennes man (mest hennes man!) har svängt ihop en liten gästmatlagning, och det är ju inte utan att man kanske kommer att testa den.

Hej.
Mat på ingång. Fredrik har äntligen lagat till kräftstjärtar i kokosmjölk
med ris.


Ingredienser:


Kräftstjärtar
Kokosmjölk (Obs! Ej lättvarianten, då smakar det inte i närheten av lika
gott).
Färsk röd eller orange paprika
Blandpåse med broccoli, bambuskott, vattenkastanj och sockerärtor
Gurkmeja (eller saffran, om man kör lyxvarianten), peppar, salt
Smör (till stekning)
Ris


Gör så här:

Värm grönsakerna (paprikan har du skurit i valfritt stora bitar) i stekpanna i några minuter.
Häll i kokosmjölken och låt koka upp.
Blanda i kryddorna. Obs, vi är lite "svag-magiga", och använder mkt lite kryddor i maten. Här får man alltså känna efter själv, och eventuellt även addera en krydda som man kan tycka passa.

Låt det sjuda på 7-8:ns värme (12-stegsspis) i ca 10-15 min, beroende på hur såsigt man vill att det ska vara.



När du tycker att det börjar närma sig perfekt, ha i kräftstjärtarna och
låt allt sjuda ytterligare några minuter för att bli jämnvarmt.



Glöm inte att koka riset under tiden!

Allra bäst blir det om man rör ihop ris med kräftblandningen.

När man lyckas med maträtten är det riktigt gott, tycker jag. En 4-4,5 poängare, men det är lätt hänt att det inte blir perfekt. Som sämst tycker jag dock ändå att det är en 3:a.

Som lunchlådepotential
är det en 5:a, det blir bara godare när det ligger och suger åt sig smakerna och främst kokosmjölken.

Obs, vad gäller mängden grönsaker och kräftstjärtar är det bara att ta efter eget tycke och smak. Personligen föredrar jag mer procent av kräftorna, ;-)



Well done Freppe säger jag!!


Kommentarer
Postat av: Linda

harkel

Du har vänt den sista bilden uppochned... Jag blir lite yr

2010-02-21 @ 20:32:44
Postat av: Mamma

Det ser jättegott ut, kanske en ny rätt att göra :)

2010-02-22 @ 17:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0