Premiärmaten


Okej, jag börjar inte storstilat här på min matblogg. Jag börjar kort och gott med lite bukfylla!  Men det här är ingen glamourös matblogg, det är bara mat. Premiärnerverna dallrade (jag glömde bort att jag startat en matblogg) och jag tabbade lite och glömde att fota maten medan jag gjorde den
 



RAGGARMÖNK!
(4 portionas)

Ingredienser

800 g potatis
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 dl mjölk
2 tsk salt
50 g smör

Do this!

1. Gör en "pannkakssmet" av ägg, mjöl och mjölk.


2.
Skala potatisen och riv den på ett rivjärn direkt ner i smeten så hinner den inte mörkna. Salta. Man kan gott slänga ner lite rivna morötter och/eller lite stekt bacon, men det gjorde inte jag idag.


3.
Stek små plättar av smeten i smör på måttlig värme (typ 4:an, eller 8:an för er som har 12-stegig skala) så att potatisen hinner bli genomstekt. Eller så gör man som jag idag om man skiter i om de blir vackra eller inte då steker man rubbet till en enda stor munkraggare sen delar man den på 4 och vänder varje bit för sig. Vet inte varför men det är lättare, snabbare och mindre slabbigt. Och ärligt talat, trekantiga raggmunkar kan vara nog så fina!




Jag fattar ju att det inte är duvungar som kommer att läsa den här bloggen, de kör bara micromat. Nä min medelläsare lär ha haft en hel del vatten passerat under bron. Så då vet ni redan hur satigt gott det är med rivna morötter som man blandar med smulad fetaost och stänker lite klar dressing över. Satigt gott är vad det är! Det var det jag åt till maten!

Självklart åt jag inte allt det där själv (jo, det gjorde jag).


--------------------------------------------------------------------------------------------


BETYG! (av 5 möjliga)

Åsas smaklöksbedömning:       

Kommentar: Ingen smaksensation direkt men absolut god lagom vardagsmat som är lättsamt att svänga ihop och mättar gött

Lunchlådepotential:       

Kommentar: Lättsam mat att ha med till lunch, minus för att den inte blir lika "krispig" som nygjord och att man måste ha flera byttor (om man inte råkar gilla varm sylt). Regel nummer ett: Den ultimata lunchlådan fodrar icke flera byttor!

--------------------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Linda

För oss medelläsare som ändå kör micromat (eller, hm nja, smörgåsar), och faktiskt vill lära oss lite matlagning, och inte bara kolla snygga matbilder, skulle det uppskattas med lite närmare förklaringar. T ex vad måttlig värme innebär mer exakt (vi har upp till 12:an på hela vår spis. Är det 6:an som gäller då, eller??).

2010-02-02 @ 20:34:15
Postat av: Åsa

Okej, ändrar i receptet. Kanske ska jag ha poängsättning och lunchlådepotetntial också!?

2010-02-02 @ 20:38:32
URL: http://baramat.blogg.se/
Postat av: Linda

Jajajaja! Det är ju jättebra idé. Pommes frites har t ex en usel potential att vara i lunchlådan... :-) Mer än så har jag dock ingen koll på.

2010-02-02 @ 20:49:19
Postat av: Stina

OK, lika bra att erkänna; jag tycker inte om!!

Jag tycker inte om raggmönkar, men jag ser att det här blir en kanonsida!

2010-02-03 @ 08:18:12
Postat av: Mia A

Men Åsa...du är ju bara bäst! Här kommer jag att gå in ofta för att få tips! Jag är nämligen inne in en mattorka just nu....tycker det är skittrist med mat, men nu...med denna blogg som stöd då jäklar.. Sköt om dej!

2010-02-03 @ 10:43:14
Postat av: Ninni

Men...du glömde kommentera tulipanerna, de är jättegoda, bladen alltså. "Strössla" över salladen nästa gång vetja! I bakhuvet dök därmed ett litet minne jag velat glömma....krypandes på knän i en rabatt en lördagmorgon (vid sådär 5) tuggandes tulpanblommor i ren iver då jag hade fått veta att de var ätbara.....I min ungdom alltså, med andra ord riktigt väldans preskiberat!

2010-02-03 @ 22:16:29
Postat av: Åsa

Mia: Tack!! Va bra, kände att jag ville blogga om nåt nytt. Mina bästa recept kommer framöver allteftersom jag lagar dem.



Ninni: HAHAHA, de historierna får du stå för ;) jag var ju en skötsam ungdom i mina da´r ;) ...eller nåt.

2010-02-04 @ 10:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0