Praise the lord, she has cooked again!

Det blidde litte fläskfilé baconbus. Töntigt namn, god rätt! Idag kör vi bilder med hög idiotfaktor!




Detta behöver du

600 g fläskfilé
3 tomater
1 pkt bacon
1 stor burk champinjoner (eller ett gäng färska champisar som jag tog, because it´s goder)
2,5 dl grädde (matlagningsgrädde funkade bara bra)
2 msk sötstark senap
1 vitlöksklyfta (uäck, jag skiter i det som ni vet)
Kalvfond
Riven ost

Detta gör du!

Bryn bacon och låt rinna av på papper, klipp dem i småbitar (eller ta färdigtärnad). Stek champinjonerna. Jag la dem ovanpå baconet, hemskt opraktiskt eftersom de inte ska röras ner ihop utan delas på!



Skär fläskfilén i 2 cm tjocka skivor. Bryn på båda sidor i stekpanna, salta och peppra.

Skiva tomaterna och lägg i botten på en smord ugnsfast form. Fota om du vill göra en egen receptbeskrivning, eller bara för att det är så märkligt vackert!



Lägg den brynta fläskfilén och champinjonerna över.

Vispa ur stekpannan med 2,5 dl grädde, tillsätt senap, vitlök och kalvfond. Salta, peppra och ta en nypa cayenne om du vill ha lite sting i (cayenne är en konstig krydda som jag inte alls förstår mig på, men som jag använde ändå. Ångrar det lite. Det kändes o-Åsigt). Rör ner bacon i såsen.

Häll såsen över allt i den ugnsfasta formen



och strö över den rivna osten.



Gratinera i 225 grader i mitten av ugnen ca 20 minuter. Grädda tills det fått fin färg. Min ugn värmer ojämnt så bara delar av gratängen får fin färg, resten blir blek eller bränd!



Servera med det du tycker passar (jag tog potatis) och en stor grönsallad. Ät och säg mmmmm för varje tugga! Glöm inte att maten smakar bättre på fyllan, så vin är ett obligatorium under matlagningen.


Kommentarer
Postat av: Maud

Den ska jag prova!! Tack så mycket!

2010-03-17 @ 10:28:43
Postat av: Anonym

Mums detta ser mycket gott ut. Vi provar den på fredag.

2010-03-17 @ 22:17:59
Postat av: Elisabeth

Det ser ju ur-smaskens ut! Har du något tips man kan ta istället för svamp? Min sambo gillar inte svamp. Eller är det helgerån att förstöra en sån god rätt?

2010-03-18 @ 11:08:10
URL: http://elisabethwidmark.wordpress.com
Postat av: Nettan

Såg mumsigt ut..

VAD var DITT betyg då??

2010-03-19 @ 08:42:12
Postat av: Mamma

Nu har vi gjort den. UUUUUUUUUUUUUUUUrgod

2010-03-19 @ 22:19:45
Postat av: signe

Ser mumsigt ut och hörde av Maud att rätten var omtyckt!:) Jag måste oxå testa!

Ha det!

2010-03-24 @ 13:44:25
URL: http://de-signe.blogspot.com
Postat av: Mamma

Lämnade ditt recept eller rättare sagt kopierade och skrev ut ditt recept och gav det till min kollega Bibbi. Hon vill att jag hälsar dig att maten blev kanon och smakade fantastiskt samt att hon tycker att du är en fantastiskt skribent. Genom att texten var så underhållande gjordes matlagningen lättare.

2010-03-24 @ 17:53:55
Postat av: Maud

Bjöd på rätten hemma hos mina föräldrar och som du sett blev denna rätt en succe! Både för unga och gammla..5 av 5 möjliga då tillochmed med unga åt svampen (färska)!!

2010-03-31 @ 08:38:30
Postat av: erika

till och med jag tänkte prova att göra det här i går. men det slutade med att jag stekte svamp och åt på rostingar i stället. mycket snabbare och enklare, och faktiskt riktigt gott. ganska låg lunchlådepotential dock...

2010-03-31 @ 08:54:58
Postat av: Lena

Den blir det i kväll eller i morgon beroende på klockan då hjärtat dyker upp från konferensen

2010-04-14 @ 14:30:50
Postat av: Lena

Det var ju så fantastiskt gotta tt jag måste skriva det här och tala om det för alla att se till att göra den. 10 av 10 lökar på min skala

2010-04-14 @ 19:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0