Den supersmarrigaste pajen!

Lax i stora lass
(säg detta tvångsmässigt 10 ggr snabbt innan du börjar laga, eller läsa)

Pajdeg

3 dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
150 g smör/margarin
4 msk vatten

Förgräddas i 200 grader ca 10 minuter

ELLER! SKIT i hela förgräddning och degkletet och köp färdig smördeg (visst heter det så, sån där ihoprullad färdigkavlad). Det gjorde jag och det funkade hur bra som helst! Gott som satan, och den insparade tiden där man annars skulle stått och kladdat med massa olika mjöl och vatten, har man ju som plus på livskontot. Man liksom tjänar 20 minuter som man kan spendera på Hawaii eller nåt annat härligt ställe sen istället.

Fyllning

4 laxfileér, skurna i bitar
3-4 schalottenlökar, finhackade (men det är inget hacknings-VM det här, lite rimligt ska det vara också)
ca 150 g fetaost (inte ett gram mindre om du frågar mig)
2 burkar Creme Bonjour Cuisine (schalottenlök och gräslök)
1 ägg

Stek fisken och löken. Här kan man fråga sig om man verkligen ska steka fisken hel och sen slabba på rakt av i pajskalet, LUGN, det ger sig själv. Man liksom delar den i mindre bitar bara av farten, precis som det ska vara. KRYDDA INTE, DAMN IT, jag vet att det är svårt att låta bli men lyssna på mig här!!!!

Blanda ihop fisken, lök, fetaost, Creme Bonjour och ägg så att allt är ihopblandat. Nu kan du smaka och eventuellt pudra på lite vitpeppar (som jag gjorde), men jag är ganska säker på att du kommer att vara nöjd utan (jag känner mig inte som en fullkomlig kock om jag inte får slänga i lite krydda). Anledningen till att fisken inte ska kryddas är att det är så mycket smak i Creme Bonjouren och att fetaosten är lite salt.

Rött vin dracks till både under och efter matlagning, men vitt är nog att föredra.



Toppa med ost och grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 35-40 minuter.


Den här bilden har jag mest med för att visa vilken jävulusiskt skitig ugn Andreas har. Det är visserligen allra sonnolikast jag som har skitat ner den under min tid som boendes där, men det är han som inte gör rent den nu. HA, snusk!

Om det skulle bli något över (det blev det inte för oss) funkar det jättebra att frysa in pajen.


Jag är fullt medveten om att pajen ser föga aptitlig ut på denna bild men låt er inte luras av att jag är en kass uppläggerska. Den är supergod och får toppbetyg av både mig och Lången (Andreas).


Kommentarer
Postat av: Lena

Varför har ugnen ett fängelsegaller --- sa maten inte rymmer alla julskinkan eller är den bara omodern.

Maten ser god ut ialla fall.

2010-04-14 @ 14:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0