2 gamla godingar

När det är fredag dricker man öl (eller vin) medans man lagar mat, det är lag på det. Jag började med efterrätten. En riktig gammal klassiker med ett namn som skulle vara grymt på en liten unge. Några gissningar?... och nej, man kan inte döpa en unge till fruktsallad!




Till middag då? Det här kan ni göra ikväll, ni kommer att skicka presenter till mig som tack för den här enkla, jättegoda rätten. Vi räknar inte ut kcal på den här, får då vill ni nog inte äta den ;)

På inspiration från annan blogg kommer jag ihåg den här maträtten som jag inte lagat¨på år och da´r.

FISKKUCKELIMUCK!!

Detta behövs:

1 torskfilé
(jag kör på filé från färskdisken mest men frysblock funkar nog fint) En stor filé (250-300 gram) räcker till 2,5 personer.
Vispgrädde ca 2 dl till en fiskfilé
ströbröd här måste man känna sig fram men ungefär 2 msk

Koka potatis att ha till!

Börja med att steka torsken i smör, stek på så den får fin gyllenbrun färg på bägge sidor. Sen är det dags för workout. Hacka filén i små bitar, gärna med ljudeffekter.

Häll upp grädden i en skål och vispa ner ströbrödet (tänk på att det sväller) Låt stå en liten stund och rör om så att ni kan känna att den fär rätt konsistens. Den får inte vara för lös men ska inte bli en trög hård gegga heller, någonstans precis där mittemellan är perfekt. Som en lösare panering typ.

När konsistensen är perfekt rör ni ner den i pannan med fisk och rör om och steker på tills röran får fin färg. Peppra lite (bara lite) med mald vitpeppar (typ 1 krm!? och salta på med flingsalt (eller vanligt, men jag gillar fling till den här rätten)

Sen är det bara att sleva upp och äta. Det är inte vackert, men hamnar helt klart bland mina topp 10 rätter of all times. Andreas säger att det nog är det godaste han ätit.



Smaklöksbetyg:



Kommentar: Den här rätten får full pott när det kommer till smaken. Ögat ska ha sitt kanske man säger, men då får man skärpa sig lite och kompensera med annat snyggt på tallriken om det är så jäkla kinkigt. Det blir inte snyggare än så här, men inte så mycket godare heller. Så skit i utseendet och laga det här ikväll!

Lunchlådepotential:



Kommentar: Helt okej matlåda. Blir lite mosigare, men som sagt, det är gott!


Ikväll blir det gästinlägg från mamma som lagar älggryta. Eller det blir nog hon som fotar pappa när han lagar älggryta.

Lagar ni samma som jag och har egna betyg så maila bild och betyg till mig (även om det är flera dagar/veckor senare). Samma sak om ni vill gästmatlaga ett eget inlägg. Min mail är [email protected]

Kommentarer
Postat av: erika

men vad blev det för efterrätt då? den enda efterrätt jag känner till är "glass"...

2010-02-07 @ 16:01:28
Postat av: Anna

Gino?

2010-02-07 @ 17:29:52
Postat av: Mamma

Jag har mailat maten

2010-02-07 @ 19:29:26
Postat av: Åsa

Klart det är Gino!!

2010-02-07 @ 20:37:13
URL: http://baramat.blogg.se/
Postat av: erika

men varför skulle det vara så grymt på en unge? då skulle väl fruktsallad vara värre. eller till och med glass...

2010-02-07 @ 21:10:41
Postat av: Åsa

Men din gamla tant. När vi unga säger grymt så menar vi "VÄLDIGT BRA"



;)))

2010-02-07 @ 21:39:17
Postat av: erika

aha! ni pratar så konstigt ni ungdomar! :)

2010-02-08 @ 07:30:31
Postat av: erika

du som pratar sån där ungdomska: kan du översätta "hellre fett ägig än ultrareaktionär" till mer ålderdomlig svenska?

2010-02-08 @ 15:27:13
Postat av: Åsa

hellre ett tjockt ägg än tvättmedelskärnverk? MAAAARTIN....läser du inte här??? HJÄLP!!!

2010-02-09 @ 09:21:17
Postat av: erika

äh, skäms inte för det du gamla åsa :P förresten tror jag att det är ett storstadsspråk snarare än ungdomsspråk. han som skrev den märkliga frasen om feta ägg är nämligen äldre än mej

2010-02-09 @ 15:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0